09192281337

 

فرمول ساخت آفت كش

اين مقاله شامل مباحث زير مي باشد:

فرمولاسیون یا فرمول ساخت آفت کش چیست ؟

ساختار فرمولاسیون چیست ؟

زمانی که تولید کنندگان قصد ساخت آفت کش ها را دارند ، چه چیزهایی را مد نظر قرار میدهند؟

آیا آفت کش ها میتوانند با هم ترکیب شوند ؟

چگونه از ترکیب نشدن آفت کش ها به دلیل ناسازگاری ، جلوگیری نماییم ؟

فرمولاسیون یا فرمول ساخت آفت کش چیست ؟

فرمولاسیون آفت کش عبارت است از ترکیبات شمیایی که میتوان به کمک آنها آفات را دفع نمود. فرمول آفت کش ها به ما کمک میکند تا یک آفت کش خاص را طی فرایندهای مشخص ، ایمن کنیم ، استفاده از آنها سهولت بخشیم و کارایی آنها را ارتقاء دهیم. 

برخی از فرمول های آفت کش ها به شرح زیر میباشند :

A : اسپری

B : طعمه

D : گرد

DF : خشک و روان

E,EC : کنسانتره قابل امولیسون شدن

FL : روان

Granule : خاکه

M : میکرو کپسوله شده

P : پلت

RTU : آماده استفاده

SP : پودر قابل حل

ULV : کنسانتره فوق العاده کم حجم

WP : پودر مرطوب

WDG : گرانول قابل پخش در آب

 

ساختار فرمولاسیون چیست ؟

فرمول ساخت آفت کش ها شامل ترکیبی از مواد فعال و سیار ترکیبات اضافه ( که قبلا به آنها را ترکیبات خنثی نامگذاری کردیم ) میشوند. یک ترکیب فعال ماده ای است که میتواند ، حشرات را دفع کند ، بکشد و یا از تجمع آنها جلوگیری نماید. این آفت کش ها همچنین میتوانند به عنوان تنظیم کننده گیاهی ، خشک کننده ، ضدعفونی کننده و یا تثبیت کننده نیتروژن در خاک ، مورد استفاده قرار بگیرند. از آنجایی که حل شوندگی ترکیبات موجود در آفت کش ها بسیار متنوع میباشد ، انواع مختلفی از آفت کش ها نیز وجود دارند.

سینرجیست ها موادی هتند که معمولا به فرمول ساخت آفت کش ها افزوده میشوند. این مواد میتوانند تأثیرات آفت کش ها را به شدت افزایش دهند ، برای مثال ، مقدار کمی از این ماده میتواند تأثیر سایر ترکیبات فعال را افزایش دهند و به همین وسیله با این مقدار کم میتوانیم حجم عظیمی از آفات را از بین ببریم. سینرجیست ها خود ، دارای خواص آفت کشی نیستند.

برخی درگر از ترکیبات ، میتوانند کارایی و یا بکار گیری این آفت کش ها را سهولت بخشند. برخی از ترکیبات میتواند ، حلاها ، حامل ها یا سایر مواد کمکی باشند که میتوانند تأثیر مثبتی روی عملکرد آفت کش ها داشته باشند. انواع مختلفی از این ترکیبات فرعی وجود دارند : حلال ها موادی هستند که حل شدن ترکیبات فعال را تسهیل میکنند ، حامل ها جز ترکیبات فرعی هستند که انتقال مایعات و جامدات شیمیایی موجود در آفت کش ها را تسهیل میکنند. ترکیبات آدجووانت یا همان ترکیبات کمکی ، میتوانند در ساخت روش های مختلف استفاده از آفت کش ها نقش بسزایی ایفا نمایند.

 

زمانی که تولید کنندگان قصد ساخت آفت کش ها را دارند ، چه چیزهایی را مد نظر قرار میدهند؟

انوع سطوح ، آموزش ها ، تجهیزات ، رانش ، پرتی ها ، عادات آفات و ایمنی ، جز مواردی هستند که تولید کنندگان قبل از ساخت آفت کش ها ، مد نظر قرار میدهند.

انواع سطوح :

برخی از آفت کش ها نسبت به برخی از سطوح واکنش های مثبتی از خود نشان میدهند و زمانی که روی این سطوح ریخته میشوند ، اثر آنها نیز افزایش پیدا میکند.

یکی از دلایل تغییر رنگ و یا حفره رویی را میتوان با برخی از ترکیبات انجام داد.

آموزش ، تمرین و تجهیزات :

بسیاری از آفت کش ها و یا اسپری های حشره کشی که در مغازه ها یافت میشوند ، آماده به کار بوده ، و استفاده از آنها کاری بی درد سر میباشد. مثالی برای این نوع از آفت کش های آماده بکار گرانولارها برای پشه ها و طعمه ها برای از بین بردن جوندگان میباشد.

برخی دیگر از آفت کش ها که در زمینه های صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرند ، باید توسط افراد متخصص در این زمینه و با تجهیزات دقیق ، انجام شوند. حتی گاهی ممکن است عملیات سمپاشی با این نوع از آفت کش ها به تمرین و آموزش های ویژه ای نیاز داشته باشد. برای مثال ، افراد قبل از اینکه مجوزهای لازم جهت سمپاشی موریانه ها را بگیرند ، باید بعد از آموزش های لازم و گذراندن دوره ها ، مدرک های معتبر از درپارتمان کشاورزی را دریافت نمایند.

برخی از آفت کش های مایع مخصوص استفاده در زمین های کشاورزی و زمینه های تجاری میباشند برخی دیگر از آفت کش ها باید با استفاده از هواپیماهای سمپاش ، روی گیاهان ریخته شوند. برخی دیگر از ابزارها جهت بکارگیری آفت کش ها میتواند شامل دستگاه های تولید بخار ، کومپرسورها ، یا دستگاه های مخصوص تزریق آفت کش به خاک شوند. سمپاش های کم فشار ، پر فشار ، و بسیار کم فشار نیز میتوانند جز وسایل پر کاربرد در عملیات های سمپاشی باشند.

لیست تجهیزات مورد نیاز برای بکارگیری آنها ، روی جعبه آفت کش نوشته شده است.

 

رانش و انتقال :

پس از اینکه عملیات سمپاشی تمام شد ، بارش باران میتواند آفت کش ها را به رودخانه ها ،دریاچه ها یا تالاب ها منتقل کند.

باد نیز میتواند ذرات آفت کش هایی که روی سطح خاک یا در هوا وجود دارند را به مکان های دیگر منتقل کند و باعث آلودگی بسترهای آب ، حیوانات و انسان ها شود.

برای کاهش ریسک میتوانید برچسب های هشدار را در محل انجام عملیات سمپاشی نصب کنید تا عموم افراد از درجه و میزان سمیت آفت کش ها با خبر شوند.

ایمنی برای مردم ، حیوانات و محیط زیست :

افرادی که وظیفه حمل و نقل ، بکارگیری آفت کش ها را دارند ، باید به خوبی بدانند که با چه مواد سمی سر و کار دارند. ایمنی ، ابزاری است که به افراد کمک میکند ریسک برخورد با آفت کش ها را به شدت کاهش دهند. اپراتور نیز باید قبل از شروع عملیات سمپاشی ، باید از تجهیزات ایمنی کامل استفاده نماید و ترجیحا پیرهن آستین بلند، دستکش ، کفش های ایمنی و ... بپوشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه بکارگیری یا مسائل ایمنی و کمک های اولیه میتوانید برچسب های موجود روی جعبه آفت کش ها را با دقت مطالعه نمایید. علاوه بر ایمنی و سلامت اپراتور ، باید توجه ویژه ای به موضوع ایمنی سایر افراد خانه و حیوانات خانگی داشت. به همین دلیل همواره توصیه شده است که قبل از استفاده از آفت کش ها برچسب های موجود روی جلد آنها را با دقت بخوانید تا از نکات ایمنی لازم ، مطلع شوید.

عادت های آفات :

قبل از هر چیزی ، آفات باید شناسایی شوند. اطلاعاتی در مورد نحوه تغذیه آفات ، زاد و ولد آنها وچرخه زندگی جمع آوری شود تا بدین وسیله بتوان بهترین نوع آفت کش جهت مبارزه با آنها را تولید نمود.

آیا آفت کش ها میتوانند با هم ترکیب شوند ؟

معمولا روی برچسب تمامی آفت کش ها ، آن دسته از آفت کش هایی که میتوانند با هم ترکیب شوند ، بصورت یک لیست نوشته شده اند. برای مثال گوگرد قابل خیس شدن ، نباید Lorsban یا Morestan ترکیب شوند ، زیرا این دو مواد شیمیایی با هم سازگار نمیباشند.

برخی از آفت کش ها میتوانند با هم ترکیب شوند.( منتهی اگر با هم سازگاری داشته باشند. )

برخی از آفت کش ها نیز نمیتوانند با هم ترکیب شوند ( ناسازگارها ) زیرا ترکیبات آنها به گونه ای است که اگر ترکیب شوند ذرات موجود در آنها نیز پراکنده خواهند شد.

برخی از آفت کش ها به دلیل حالت فیزیکی که دارند نمیتوانند با هم ترکیب شوند. برای مثال ، آفت کش های اسپری مانند ، نمیتوانند با آفت کش های مایع یا جامد ترکیب شوند، زیرا شکل فیزیکی آنها با هم متفاوت میباشد.

چگونه از ترکیب نشدن آفت کش ها به دلیل ناسازگاری ، جلوگیری نماییم ؟

قبل از هر اقدامی ، ابتدا برچسب موجود روی آفت کش را با دقت بخوانید تا از مواد شیمیایی ناسازگار با ترکیبات آفتکش ، مطلع شوید. آفت کش های مایع ، که آماده استفاده هستند (RTU) میتوانند با آفت کش های غلیظ ، طبق دستورالعمل هایی که روی جلد آنها نوشته شده است ، ترکیب شوند. با این حال از ترکیب کردن مایعات رقیق نشده خودداری نمایید.

برای اینکه بتوانید ناسازگاری آفت کش های روان، پودرهای خیس شونده ، و آفت کش های حلال در آب را کاهش دهید ، بعد از ترکیب کردن آنها با هم ، میتوانید به مدت چند دقیقه آنها را تکان دهید تا خوب ترکیب شوند.

و در پایان اگر ، سوالی درمورد این ترکیبات شیمیایی و آفت کش ها دارید ، میتوانید با سازمان ها یا افراد متخص در این زمینه مشورت کنید.

 

منبع: npic

مقالات مرتبط

مطالب مهم

در حال بارگذاری ...