09192281337

 

عوارض جدی اسپری و قرص حشره‌کش

 

 

 

 

 

حشره‌کش‌ها علاوه بر کنترل آفات، از برخی امراض هم جلوگیری می‌کنند، اما با این وصف، عوارضی را بر جای می گذارند و مصرف‌کنندگان را تحت تأثیر قرار می دهند. این مقاله شما را با این واقعیت علمی آشنا می‌کند.

 

عوارض نامطلوب استفاده از حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها

 

حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها فایده‌های بسیاری برای کشاورزان و دیگر مردم دارند: آفات را کنترل می کنند و جلوی بسیاری از بیماری ها را می گیرند؛ آن ها همچنین موجب افزایش عملکرد محصول و کاهش هزینه‌ها می شوند. با وجود این، مواد شیمیایی سلامتی ما را به خطر می اندازند.

 

شما مجبور نیستید در مزرعه ای کار کنید که با مواد شیمیایی سروکار دارد، همچنین الزامی ندارید که یک رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی داشته باشید که مواد سمی حشره‌کش‌ها را به خود جذب کرده است. در ادامه، ما  هشت نمونه از عوارض جانبی آفت‌کش‌ها یا را برای شما برمی شماریم. توصیه می‌کنیم که با دقت، آن‌ها را بخوانید.

 

ایجاد سرطان

 

چند دهه است که نگرانی‌هایی درخصوص استفاده از حشره‌کش‌ها وجود دارد. شواهد نشان می‌دهند که آفت‌کش‌ها موجب سرطان در بخش‌های گوناگون بدن می‌شوند، اگرچه عوامل دیگری مانند سن، پیشینه‌ی سرطان در فامیل، نوع تغذیه و سبک زندگی نیز در این زمینه مؤثر است.

 

در تلاشی برای نظارت بر اثرات بهداشتی و درک بهتر خطرات ناشی از حشره‌کش‌ها, آژانس حفاظت از محیط زیست حشره‌کش‌ها را برای ایجاد پتانسیل سرطان زایی براساس توان و پتانسیل قرارگیری انسان بررسی می کند.

 

مشکلات غدد درون‌ریز

 

اندوکرین یا غدد درون‌ریز از جمله بخش های بدن هستند که در اثر آفت‌کش‌ها دچار مشکل می‌شوند. از جمله‌ی این غدد، هورمون‌های مردانه است که مجرای آن ها توسط این مواد مسدود می شود و حتی امکان دارد بر تولید مثل انسان هم اثر بگذارند.

 

آفت‌کش‌های کشاورزی مجرای ترشح تستوسترون و نیز سایر آندروژن‌ها را، که برای دستگاه تناسلی مردان ضروری است، مسدود می کنند.

 

بیشتر تخریب‌کننده‌های اندوکرین آفت‌کش‌هایی هستند که در سم‌پاشی محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آثار این موارد بر روی غذاها با قی می‌ماند و توسط ما مصرف می‌شوند.

 

 

 

عوارض جدی اسپری و قرص حشره‌کش ، عوارض نامطلوب استفاده از حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها

 

نازایی 

 

حشره‌کش‌ها با عقیمی مردان و زنان در ارتباط است. تماس با آفت‌کش‌ها و حلال‌ها موجب پایین آمدن سطح  اسپرم و بالا رفتن قدرت باروری در مردانی می‌شود که در کار کشاورزی و به طور منظم در معرض این مواد قرار دارند.

 

میزان اسپرم در سراسر دنیا رو به کاهش است و ممکن است این نتیجه‌ی خوردن غذاهایی باشد که دارای بقایای حشره‌کش‌ها است. همچنین افزایش استفاده از اسپری‌های حشره‌کش نیز یکی از این موارد است.

 

آسیب مغزی

 

آسیب مغزی ضرر دیگری است که در انتظار افرادی است که به صورت مستمر از این‌گونه مواد شیمیایی استفاده می‌نمایند. کشاورزان و باغبانان در معرض خطر آسیب‌های مغز و مشکلات مربوط به آن مانند اختلال شناختی خفیف (mcd)  هستند. این اختلال بر بر توانایی آن‌ها هنگام روان صحبت کردن و تشخیص کلمات، رنگ‌ها و اعداد اثر می‌گذارد. این مواد همچنین می‌تواند منجر به آسیب مغزی و مشکلات مربوط به رشد کودکان شود.

 

جهت دريافت مشاوره و سفارش خدمات سم پاشي در تهران با شماره 09192281337 تماس بگيريد.

 

 

 

نقص‌های زایمان

 

از تماس با حشره‌کش‌ها نقص‌های زایمان به وجود می‌آید. این عارضه از جمله نگرانی‌های مادران، بزرگ‌سالان و کودکان به شمار می‌آید. بین استفاده از آفت‌کش‌ها و اسپری‌های خانگی دفع حشرات، مورچه، پشه‌ و کک و نقص‌های مربوط به زایمان ارتباط مستقیمی وجود دارد.

 

این‌گونه مواد شیمیایی برای حمله به سیستم عصبی آفات و حشرات به منظور کشتن آن‌ها به کار می رود، اما همین مواد خطر بزرگی برای سلامت کودکان متولد نشده ایجاد می‌کند. همچنین منجر به عارضه‌ی لب شکری، نواقص لوله‌های عصبی, نواقص قلبی و مشکلاتی در اندام می‌شود. در دوران بارداری باید از تماس با آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها اجتناب کرد.

 

اختلالات تنفسی

 

از جمله‌ی دیگر عوارض تماس با حشره‌کش‌ها، اختلالات تنفسی است؛ مانند خس‌خس کردن سینه، برونشیت، آسم و مشکلات ریه. تماس مستمر با آفت‌کش‌ها موجب ازدیاد خطر اختلالات تنفسی می‌گردد، ولی با پرهیز از تنفس هنگام استفاده از این مواد و اقدامات پیش‌گیرانه، می‌توان عوارض آن را کاهش داد.

 

 

 

عوارض جدی اسپری و قرص حشره‌کش ، عوارض نامطلوب استفاده از حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها

 

نقص اندام

 

حشره‌کش‌ها می‌توانند مشکلات اندامی ایجاد کنند. این اتفاق در سراسر جهان قابل مشاهده است. مثلاً، تعداد زیادی از مرگ و میرها طی هفت سال گذشته در کشور هند، به سبب بیماری کلیوی یا نفریت روده‌ای بوده است. قربانیان این بیماری غالباً کشاورز  و دایم در تماس زیاد با این حشره‌کش‌ها بوده‌اند و همراه با غذا، بخشی از آن‌ها را وارد بدن خود کرده‌اند.

 

هنوز معلوم نیست که بیماری کلیوی با خوردن غذاهای دارای بقایای حشره‌کش ایجاد می شود و یا این بیماری در تماس با این مواد بدتر می‌گردد. اما می دانیم که کلیه‌ها کارشان این است که این سموم را از بدن دفع کنند، ولی این مواد می‌توانند این‌گونه اندام‌ها را در معرض نارسایی قرار دهند.

 

تحریک پوست

 

تحریک پوست از دیگر عوارض حشره‌کش‌ها به شمار می‌آید. پوست وقتی در تماس با این مواد شیمیایی قرار می‌گیرد آسیب می‌بیند.

 

پوست مواد حشره‌کش‌ها را جذب و آن ها را وارد جریان خون می‌کند. تماس با این مواد منجر به سمی شدن پوستی، خارش پوست و عفونت آن، همانند عفونت قارچی می‌شود. اگر بیش از حد سم وارد پوست شود، منجر به واکنش  شدید سمی و اختلال در نظام سلامتی داخلی بدن می‌گردد.

 

قرص‌های حشره‌کش و خطر برای سلامتی

 

قرص‌های حشره‌کش، که توسط دستگاه‌های برقی مخصوصی سموم را در فضا منتشر می‌کنند، در بسیاری از خانه‌ها و رستوران‌ها رواج دارند. برخلاف باور عمومی، این مواد خطرناک است و استفاده از آن‌ها عوارضی را به دنبال دارد:

 

قرص‌های حشره‌کش از نمونه‌های استعمال نادرست و خطرناک حشره‌کش‌ها به شمار می‌آید؛ چون حاوی موادی هستند که بر کنترل سیستم اعصاب حشرات اثر می‌گذارد و آن‌ها را می کشد. همان‌گونه که این قرص‌ها بر اعصاب آن‌ها اثر می‌گذارد، اعصاب پاراسمپاتیک انسان را نیز متأثر می‌کند.

 

هنگام استفاده در دستگاه، مواد موجود در این قرص‌های حشره‌کش، به صورت بخار در فضا منتشر می‌شود. این مواد پس از ورود به سینه، موجب خس‌خس سینه، تنگی نفس، سرفه شدید یا حتی آسم می‌گردد.

 

از این مواد پرتوهای ماورای بنفش ساطع می‌شود که دارای مواد گندزدا است. این مواد بر روی بافت‌های بدن اثر می‌گذارد و موجب بیماری‌های پوستی و حتی سرطان می‌شود.

 

چگونه مسموم می‌شویم ؟

 

وقتی احتمال مسمومیت بالا می‌رود که مقدار زیادی اسپری حشره‌کش را در هوا منتشر کنیم یا به طرف کسی بپاشیم و یا آن را بر روی غذا و میوه اسپری کنیم.

 

جهت دريافت مشاوره و سفارش خدمات سم پاشي در تهران با شماره 09192281337 تماس بگيريد.

 

 

 

گاهی هنگام اسپری کردن حشره‌کش‌ها ، دستگاه اسپری دچار اشکال می‌شود و حشره‌کش‌ها به جای پاشیده شدن در هوا، به صورت مایع از آن خارج می شود و با دست ما تماس پیدا میکند. در این حالت، سم حشره‌کش به سرعت در چربی پوست حل می‌شود و توسط آن جذب می‌گردد و مسمومیت ایجاد می‌کند. نشانه‌های آن هم  بیماری‌های پوستی یا نشانه‌هایی مانند تورم، سرخی، خارش، درد یا تاول است.

 

حشره‌کش‌هایی که وارد ریه شوند یا با پوست تماس داشته باشند و یا به صورت اتفاقی وارد معده شوند نشانه‌های وخیمی ندارند و تا مدت شش ساعت بدن را درگیر می‌سازند، اما مسمومیت با حشره‌کش‌های پودری اثر زیادی دارند. این مواد اختلالات خونی و مغزی ایجاد می‌کنند و در مقایسه با حشره‌کش‌های اسپری، نشانه‌های شدید و طولانی مدتی دارند و اگر اقدامات درمانی فوری انجام نگیرد، عوارضی طولانی در پی خواهد داشت.

 

تماس مستمر و نادرست با انواع حشره‌کش‌ها موجب نارسایی کبد و کلیه، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مشکلات تنفسی می شود.

 

 عوارض جدی اسپری و قرص حشره‌کش ، عوارض نامطلوب استفاده از حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها

 

 

 

شیوه‌ی درست مصـرف حشره‌کش‌ها

 

وقتی از حشره‌کش‌ها استفاده می‌کنید، هر بار فقط سه چهار پاف اسپری کافی است. پس از اسپری تا مدت 10 دقیقه نباید کسی به اتاق وارد شود. اثر سم حشره‌کش‌ها بسته به نوع مواد موجود در آن، تا مدت‌ها بر روی در و دیوار می‌ماند و در صورت تماس فیزیکی با آن‌ها، وارد گردش خون و موجب اختلالات گوارشی می‌گردد.

 

هنگام مسمومیت با حشره‌کش‌ها چه کنیم؟

 

·                   اگر آلودگی از طریق تنفس باشد، با به سرعت مصدوم را به فضای آزاد ببرید تا اکسیژن دریافت کند.

 

·                   در صورتی که مصدوم از طریق مخاط چشم آلوده شده باید مدت 5 دقیقه چشم او از داخل به خارج با آب شسته شود.

 

·                   اگر کسی از طریق پوست مسموم شده باید قسمت آلوده را به سرعت با آب و صابون بشوید.

 

·                   اگر کسی بعد از اسپری کردن حشره‌کش علایمی مانند سرماخوردگی، خس‌خس سینه و تنگی نفس داشت و وضع او رو به وخامت بود، باید بلافاصله به مرکز درمانی منتقل شود.

 

·                   استفاده از چسب‌های رنگی، که حشرات را به خود جذب می‌کند و به آن می‌چسبند هیچ عارضه‌ای ندارد. این شیوه بهترین وسیله برای از بین بردن حشرات است.

 

هنگام استفاده از حشره‌کش‌ها به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

 

در و پنجره‌ها را کاملا باز کنید و پس از اسپری حشره‌کش بلافاصله محل را ترک نمایید.

 

حشره‌کش را روی فرش یا نزدیک محل غذاخوری و اتاق خواب اسپری نکنید.

 

نور حشره‌کش به صورت مستقیم در جهت شما بتابد.

 

هنگام روشن بودن دستگاه برقی حشره‌کش به میله‌های آن دست نزنید.

 

گیاهان طبیعی که در عطاری‌ها به فروش می‌رسند جایگزین خوبی برای استفاده مستمر از حشره‌کش‌های شیمیایی خانگی هستند و می‌توانند به خوبی حشرات موذی را فراری دهند.

 

زنان باردار، کودکان و افراد مسن نباید در معرض انواع حشره‌کش‌ها قرار بگیرند.

 

 

 

جهت دريافت مشاوره و سفارش خدمات سم پاشي در تهران با شماره 09192281337 تماس بگيريد.

 

 

 

مقالات مرتبط

مطالب مهم

در حال بارگذاری ...