09192281337

حیوانات خانگی و استفاده از آفت کش ها :

آیا آفت کش ها میتوانند به حیوانات خانگی صدمه بزنند؟

آفت کش ها و یا سایر مواد شیمایی ، میتوانند از 3 طریق وارد بدن حیوانات خانگی شوند.

احتیاط های لازم در زمان استفاده از آفت کش ها در مکان هایی که حیوانات خانگی حضور دارند :

ملاحظاتی جهت بکار گیری آفت کش ها در خانه :

ملاحظاتی جهت انجام عملیات سمپاشی در خارج از خانه :

مسموم شدن حیوانات خانگی :

آیا آفت کش ها میتوانند به حیوانات خانگی صدمه بزنند؟

آفت کش ها را میتوان برای از بین بردن و دفع میکروب های موجود در حمام ، جوندگان در پارکینگ و علف های هرز در باغچه ها مورد استفاده قرار داد. افرادی که در خانه نیز دارای حیوانات خانگی میباشند ، ممکن است برای دفع ساس و کک های موجود روی بدن حیوانات خانگی خود ، از آفت کش ها استفاده نمایند. از آنجایی که استفاده از آفت کش ها میتواند در دفع آفات ، کمک بسزایی کنند ، استفاده نا صحیح از آنها نیز ممکن است به افراد و یا حیوانات خانگی صدمه بزنند.

آفت کش ها و یا سایر مواد شیمایی ، میتوانند از 3 طریق وارد بدن حیوانات خانگی شوند.

استنشاق آفت کش ها

خوردن آفت کش ها

برخورد آفت کش ها به پوست آنها و جذب شدن آنها از طریق پوست

اینکه بعد از برخورد حیوانات خانگی یا آفت کش ها ، ممکن است چه بیماری هایی بروز پیدا کنند ، به میزان برخورد و نوع آفت کش ها بستگی دارد. صاحبان حیوانات خانگی نیز میتوانند جهت کاهش احتمال برخورد آفت کش ها با حیوانات خانگی ، برچسب های موجود روی جلد آفت کش ها را به دقت مطالعه نمایند. استفاده از آفت کش هایی که از درجه سمیت کمی برخوردار میباشند و به حداقل رساندن برخورد حیوانات خانگی با آفت کش ها ، دو عامل موثر برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی میباشد.

 

احتیاط های لازم در زمان استفاده از آفت کش ها در مکان هایی که حیوانات خانگی حضور دارند :

به منظور کاهش خطر برخورد آفت کش ها با حیوانات خانگی ، میتوانید در زمان استفاده از آفت کش ها ، آنها را از محل دور کنید. همچنین دور کردن مکان خواب ، اسباب بازی ها و ظروف غذای مخصوص حیوانات خانگی از محل ورد نظر ، اهمیت ویژه ای دارد. سعی کنید طبق مدت زمانی که روی جلد آفت کش ها نوشته شده است ، حیوانات خانگی را از محل سمپاشی دور نگه دارید یا حداقل تا زمانی که آفتکش های موجود روی سطوح خشک نشده اند از ورود مجدد آنها به داخل خانه خودداری نمایید. و در پایان سعی کنید ، اضافه و باقی مانده آفت کش ها را در مکانی مناسب و امن ، قرار دهید.

 

ملاحظاتی جهت بکار گیری آفت کش ها در خانه :

زمانی که میخواهید درون خانه را سمپاشی نمایید ، ابتدا حیوانات خانگی را از محل دور کنید و آنها را در مکانی دور از آفت کش ها قرار دهید. اگر از دستگاه های سمپاشی استفاده میکنید ، حتما همه آنها را از خانه بیرون نمایید. مخازن موجود در خانه را کاملا بپوشانید تا از ورود ذرات و گرد و غبار آفت کش ها به داخل آنها جلوگیری نماید. همچنین در صورت امکان ، تمام دستگاه های سرمایشی و گرمایشی را خاموش نمایید تا بدین وسیله از چرخش هوا و پراکنده شدن آفت کش ها به سایر مکان ها جلوگیری نمایید. اگر هم زمان با عملیات سمپاشی از طعمه ها جهت شکار جونده ها نیز استفاده میکنید ، مطمئن شوید که این طعمه ها در مکانی امن و دور از دسترس حیوانات خانگی قرار دارند. معمولا ترکیبات بکار رفته در طعمه ها ، مشابه با خوراکی های حیوانات خانگی میباشند ، به همین دلیل اکیدا توصیه میشود که این طعمه ها را دور از دسترس حیوانات خانگی قرار دهید. علاوه بر موارد بالا ، سعی کنید عملیات سمپاشی را در مکان هایی انجام دهید که از تهیوه مناسبی برخوردار باشند.

ملاحظاتی جهت انجام عملیات سمپاشی در خارج از خانه :

درخارج از خانه نیز باید ملاحظات ذکر شده در قسمت بالا ، کاملا رعایت شوند. اسباب بازی ، ظروف آب وغذا و هرچیزی که متعلق به حیوانات خانگی میباشد را از محل مورد نظر دور کنید. برای اینکه به راحتی بتوانید احتمال برخورد آفت کش ها با حیوانات خانگی را کاهش دهید ، تا زمانی که تمام سموم خشک نشده اند ، از ورود مجدد آنها به محوطه جلوگیری نمایید. برخی از انواع آفت کش ها مانندگرانولار ، برای ترکیب کردن با آب و وارد کردن آنها به خاک ، ممکن است نیازمند دستورالعمل های خاصی باشند. حل شدن گرانولارها در آب میتواند از چسبیدن آنها به خزها حیوانات خانگیجلوگیری نماید. از آنجایی که ممکن است حل شدن گرانولارها در آب زمانبر باشد ، توصیه میشود که حداقل 24 از ورود حیوانات به محل ترکیب مواد شیمیایی خودداری شود. زمانی که عملیات سمپاشی تمام شد و آفت کش ها نیز خشک شدند ، همچنان ممکن است مقداری از آنها روی سطوح باقی مانده باشند. به همین دلیل توصیه میشود با استفاده از ملاحظات ویژه ، از برخورد حیوانات خانگی به این مکان ها خودداری نمایید.

همچنین طعمه هایی که برای حلزون ها ، ملخ ها و ... در بیرون قرار داده شده اند نیز به شدت برای حیوانات خانگی سمی میباشند. همانطور که گفته شد ، ترکیبات موجود در طعمه ها ، شباهت زیادی با خوراکی های حیوانات خانگی دارند. به همین دلیل قبل از شروع عملیات سمپاشی ، طعمه ها نیز باید جمع آوری شوند.

 

ملاحظاتی جهت استفاده از آفت کش ها روی بدن حیوانات خانگی :

زمانی که قصد دارید آفت کش ها را روی بدن حیوانات خانگی خود مورد استفاده قرار دهید ، حتما برچسب های موجود روی جعبه های آنها را به دقت مطالعه نمایید تا از کم و کیف نحوه استفاده از آنها مطلع شوید. بسیاری از این آفت کش ها باید بر اساس وزن حیوانات خانگی مورد استفاده قرار گیرند. اگر قرار است از شامپو ، اسپری و یا پودرها استفاده کنید ، حتما قبل از هر اقدامی ، برچسب های موجود روی جلد آنها را مطالعه نمایید. هرگز بیش از آن چیزی که روی برچسب های راهنما نوشته شده است ، از آفت کش ها استفاده ننمایید.

محصولاتی که روی آنها نوشته شده است " فقط سگ ها " را روی هیچ یک از حیوانات دیگر مانند گربه ها ، مورد استفاده قرار ندهید. محصولاتی که برا گربه و یا سگ های بالغ تجویز مشوند ، به هیچ عنوان نباید روی توله سگها و یا توله گربه ها مورد استفاده قرار بگیرند مگر اینکه دستورالعمل های موجود این مورد را تأیید کنند. اگر درخانه بیش از یک حیوان خانگی دارید ، حیوانی که تیمار شده است را از حیوان سالم جدا کنید تا از لیس زدن همدیگر و ورود سموم به بدن آنها جلوگیری نمایید.

اطلاعات موجود روی جعبه آفت کش ها ، علاوه بر ملاحظاتی جهت آسیب نرساندن به حیوانات خانگی ، دستورالعمل هایی نیز وجود دارد که میتوانید از خود ، در برابر آفت کش ها حفاظت کنید. همانطور که میدانید ، حیوانات خانگی بازیگوش هستند و همواره در حال بالا و پایین پریدن میباشند. به همین دلیل توصیه میشود ، مواد شمیایی را از دسترس آنها خارج کنید تابدین وسیله از برخورد آنها به آفت کش ها جلوگیری نمایید. اگر نمیدانید از کدام محصول استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید ، بهتر ات با افراد متخصص در این زمینه میشورت کنید. برخی انگل ها را میتوان با استفاده از داروها درمان کرد و نیازی به استفاده از آفت کش ها نمیباشد.

مسموم شدن حیوانات خانگی :

گاهی اوقات ممکن است بصورت تصادفی ، حیوانات خانگی در معرض آفت کش ها قرار گرفته و صدمه ببینند. در چنین شرایطی از هرگونه اقدامات خودسرانه خودداری نمایید و با افراد یا سازمان های متخصص در این زمینه تماس حاصل نمایید. اگر حیوان خانگی شما دچار تشنج ، سرفه ، تنگی نفس و خونریزی شد ، به یکی از دامپزشک های موجود در محل مراجعه نماید.

 

منبع: npic

مقالات مرتبط

مطالب مهم

در حال بارگذاری ...