09192281337

 

نحوه شناسایی و مبارزه با شیپیشک های برنج :

 

شاید برای شما هماین اتفاق افتاده باشد که گاهی حشراتی قهوه ای یا مشکی را در کیسه برنج خود پیدا کنید.این حشرات نوعی از آفات میباشند که سوسه یا شیپیشک برنج نامیده میشوند. این حشرات زیر معمولا غلاتی مانند برنج ، گندوم و ... را مورد حمله قرار میدهند اما ممکن است ما آنها را فقط در برنج مشاهده کرده باشیم.

 

این حشرات معمولا نمیتوانند تهدیدی برای جان انسان ها به حساب آیند اما میتوانند بلای جان غلاتی مانند برنج و گندوم شوند. زمانی که افراد این حشرات را درون کیسه برنج خود مشاهده مینمایند ، دچار حس بدی میشوند. این حشرات همچنین تمیز کردن برنج را دشوار میسازند. به هر حال اگر این حشرات را در کیسه برنج خود مشاهده نمودید ، نگران نباشید ، زیرا در ادامه قصد داریم تا روش هایی را بررسی نماییم که در دفع این آفات به شما کمک میکنند.  

 

ابتدا سعی میکنیم چند روش ساده و طبیعی را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه شناسایی و مبارزه با شیپیشک های برنج

 

از بین بردن شپسشک ها با آب جوش :

 

ابتدا باید عرض شود که این روش برای زمانی مناسب میباشد که برنج مورد نظر کم باشد و سریعا قصد پختن آن را داشته باشید. تمامی موجودات برای زنده ماندن به محیطی مناسب جهت بقا نیاز دارند. زمانی که شما اب جوش را درون برنج بریزید ، این شرایط محیطی از بین میرود و تمامی پشیشک ها همراه با تخم آننها از بین میروند. در چنین حالتی همه آنها روی سطح آب قرار میگیرند و میتواند با دست آنها را بردارید. گرم کردن یا حرارت دادن برنج نیز میتواند یکی از روش های از بین بردن شپیشک ها به حساب آید اما همچنان آب گرم را توصیه میکنیم.

 

استفاده از تله های چسبناک :

 

ابتدا چند عدد از این تله ها تهیه نمایید. یک عدد سینی روی زمین قرار دهید و تمام تله ها را در اطراف سینی قرار دهید. برنج را درون سینی بریزید تا شپیشک ها فراری شده و به اطراف پراکنده شوند. زمانی که از سینی خارج شوند در تله چسبناک گیر می افتند. از آنجایی که این حشرات بسیار نحیف و ضعیف هستند ، نمیتوانند خود را از آن تله نجات دهند و میمیرند.

 

نگداری برنج در فیریزر:

 

همانگونه که گرمای زیاد میتواند شرایط مناسب محیطی را تخریب کند ، سرمای زیاد نیز میتواند همین کار را انجام دهد. یکی دیگر از روش های مبارزه با شپیپک ها قرار دادن آنها در فیریزر میباشد. اگر فریزیر شما فضای کافی ندارد و حجم برنج شما نیز زیاد است ، میتوانید هر دفعه مقدار کمی از آن را درون فریزیز قرار دهید. اما ضعف این روش این است که برنج مورد نظر ، باید تا 1 هفته در فیریزر باقی بماند.

 

حال به سراغ چند روش پیشگیرانه برویم.

 

معمولا همه افراد براین موضوع واقف هستند که پیشگیری همواره بهتر از درمان میباشد. همه ما این را میدانیم اما به هیچ کاهی به هیچ عنوان به این موضوعتن نمیدهیم تا حتما مشکلی گیربانگیر زندگی ما شود. هرچه نکات پیشگیرانه را جدی نگیریم ، احتمال بروز مشکلات نیز بیشتر میشود.

 

در ادامه قد داریم تا چند روش پیشگیرانه در مبارزه با شیپیشک های برنج را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

 

برنج را در اندازه کم و به مقدار مورد نیاز خریداری نمایید:

 

معمولا همه افراد علاقه دارند غلات را به اندازه زیاد بخرند اما همه ما میدانیم که اگر این محولات برای مدت زیادی در یک مکان بمانند ممکن است جولانگاه این نوع از حشرات شوند. به همین دلیل توصیه میشود به اندازه کم اما بصورت مداوم خریداری شود.

 

کابینت ها را مرتب نمایید.

 

جهت دريافت مشاوره و سفارش خدمات سم پاشي در تهران با شماره 09192281337 تماس بگيريد.

 

 

 

سعی کنید بصورت مداوم کابینت ها را مرتب کنید تا از نبود این چنین حشراتی مطمئن شوید. ان حشرات تولید مثل به شدت بالایی دارند به همین دلیل توصیه میشود هر چیز مشکوکی را پاکسازی نمایید. این بهداشت و پاکیزگی یکی از بهترین و کم هزینه ترین راه ها برای جلوگیری از رشد شپیشک ها میباشد.

 

برنج ها را در ظروف در بسته قرار دهید.

 

سعی کنید به هیچ عنوان برنج ها را در گونی نگه ندارید و برای نگه داری آنها حتما از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی استفاده نمایید. شیپیشک ها معمولا به راحتی وارد کیشه ها میشوند به همین دلیل توصیه میکنیم از اینها استفاده نکنید.

 

درون کابینت ها فلفل قرمز بریزید :

 

فلفل قرمز بوی تند و تیزی دارد و باعث فراری دادن و حتی مرگ شیپیشک ها میشود. فلفل قرمز نه تنها شیپیشک بلکه بسیاری از حشرات را از محل دور میکند. حتی میتوانید مقداری از این چیلی را درون کیسه های کوچک بریزید و درون محل نگهداری برنج قرار دهید.

 

نکاتی در مورد شیپیشک های برنج :

 

شیپیشک ها معمولا در اندازه های دو تا سه میلیمتر یافت میشوند ، و رنگ آنها معمولا قهوه ای و سیاه میباشند. این جانوران را معمولا میتوانید درون غلات پیدا کنید وتفاوت چندان ندارند.

 

 

 

عادت ها :

 

این موجودات در مکان هایی که غلات انبار میشوند یافت میشوند و همان مکان ها را برای زندگی خود انتخاب میکنند. شپیشک ها معمولا مغز غلات را میخورند به همین دلیل است که ممکن است گاهی وراخ هایی را روی غلات خود ببینید. اگر با چنین صحنه ای مواجه شدید مطمئن باشید که مورد حجوم ان جانوران قرار گرفته اید. در بیرون از خانه معمولا این حشرات روی برگ درختان زندگی میکنند و از همان برگ ها تغذیه میکنند. این حشرات برای اولین بار در هندومالایی پیدا شدند و همراه برنج های صادراتی به سایر نقاط زمین انتقال یافتند.

 

معمولا شیپیشک های برنج فقز درون خانه و در کیسه برنج یافت میشود. اما ممکن است تعداد آنها نیز زیاد شود و در دیواره های اطراف کیسه برنج نیز پیدا شوند. این حشرات نیش نمیزنند و باعث عفونت نمیشوند و از لحاظ پزشکی هیچ اسیبی به انسانها نمیزنند . اما میتوانند در مدتی کوتاه تمام غلات و خوراکی های شما را نابود سازند. عمر این حشرات معمولا چهار تا شش ماه میباشد. از آنجایی که عمر آنها برای زاد و ولد زیاد است ، بهتر است قبل از بدتر شدن اوضاع دست بکار شوید.

 

نکاتی عمومی در مورد شیپیشک ها :

 

این حشرات نمیتوانند تا مسافت های طولانی پرواز کنند ، و معمولا در همان حوالی خانه زندگی میکنند. ماده های بالغ میتوانند روزانه چهارصد عدد تخم بگذارند و سیل زندگی آنها معمولا سی روزه میباشد که اگر این عدد را در تعداد تخم گذاری های آنها ضرب کنید تعداد زیادی میشود. لاروهای این حشرات معمولا در مغز غلات میمانند و بعد از چند روز سر از تخم در می آورند.

 

خطرات نیش آنها :

 

این حشرات از نظر پزشکی معمولا هیچ خطری برای انسانها ندارد و نمیتوانند باعث انتقال بیماری شوند. شپیشک ها فقط میتوانند باعث نابودی غذاها و خوراکی های انسان ها شوند ، به همین دلیل میتوانند برای انسان ها مضر باشند.اگر همین جانوران ریز به محصولات زراعی حمله کنند ، میتوانند آسیب ها جدی به آن محل وارد نمایند.

 

شپیشک ها باعث بوجود آمدن چه آلودگی هایی میشوند؟

 

همانطور که گفته شد این حشرات در میان دانه های برنج و غلات زندگی میکنند و از مغر آنها تغذیه مینمایند. به همین دلیل ممکن است گاهی گرده های برنج را در محل نگه داری برنج ها مشاهده نمایید. یکی از آسیب های جدی که میتواند توسط این حشرات به انسان ها وارد شود ، از بین بردن محصولات کشاورزی میباشد. لاروهای این حشرات میتوانند در زیر خاک نیز سالم بمانند و از زیر زمین محصولات کشاورزی را از بین میبرند. به همین دلیل توصیه میشود قبل از هرگونه کشت ، خاک زمین کشاورزی مورد نظر را مورد ازمایش قرار دهند تا از سالم بودن آن مطمئن شوند.

 

شاید شما هم زمانی که در حال خالی کردن برنج در سینی باشید ، حشرات ریز قهموه ای متمایل به سیاه را مشاهده نمایید ، این حشرات همان شیپیشک های برنج میباشد که هر چه سریعتر و با استفاده از روش های ذکر شده به مقابله با آنها بپردازید.

نحوه شناسایی و مبارزه با شیپیشک های برنج

 

جهت دريافت مشاوره و سفارش خدمات سم پاشي در تهران با شماره 09192281337 تماس بگيريد.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط

مطالب مهم

در حال بارگذاری ...